Friday, January 8, 2016

Quo vadis, pozitivka?

Pôvodne som mala v pláne napísať oslavný článok pol roka po začatí recallers.

Máme za sebou 33 hier, hlavne na začiatku mi to veľmi pomohlo psa naštartovať - úvodné hry boli presne niečo, čo naučilo Fida na spoluprácu sa tešiť. Na prechádzke sa občas vracať ku mne nech sa zahráme. Na čas sme odložili stopovačku, a ja som sa naučila o dosť lepšie sledovať okolie a predvídať, púšťala som ho navoľno a naučila sa mu trošku dôverovať. Na strety so psami tu bola ohlávka, a ja som začala riešiť situácie úplne v kľude - žiadne vytáčanie sa a neférové cukačky.
No a samozrejme to najdôležitejšie, čo nám recallers dali - naučili sme sa hrať s hračkou, aportovať a preťahovať. Hračka je už konečne plnohodnotnou odmenou, a v niektorých situáciách oveľa lepšou než žrádlo.

A potom sme narazili na limit. Čo sa týka chodenia navoľno - limitom je pach zveri a jej nepredvídateľný výskyt. Pán ňufák totiž občas z neškodného ňuchania prejde do škodného tranzového ňuchania tak rýchlo, že už nemám čas reagovať. No a z tranzu sa už musí vrátiť sám, keď tam neni šnúra ktorá by ho stopla a vytrhla.
Čo sa týka cvičenia, limitom bolo odlíšenie toho, čo je správne a čo nie. Nedať odmenu je síce opak odmeny, no efekt má iný než "robíš to zle" u psa, ktorý až tak nechce odmenu samotnú, ale skôr chce spolupracovať a vedieť čo sa od neho očakáva. A tak nám začala upadať chôdza u nohy, pretože sa blbo rozlišuje "nedostal si ešte odmenu lebo trénujeme dlhší úsek" od "nedostal si odmenu lebo si v nesprávnej polohe".

Takto nahlodaná neúspechom, som psovi najprv pripla stopovačku, keď mi zdrhol na dlhšie než 15 sekúnd. Následne sme pridali k cvičeniu s veľkým úspechom cuk na širokom obojku. No a teraz po chvíli úvah, dostal na stretávanie psov napevno zapnutú retiazku. A funguje, pes sa skľudňuje.

A tak sme poučení pol rokom pozitivky skončili pri kontraste. Tentoraz už ale ja začínam byť schopná ho použiť. Nuž a zatiaľ to vyzerá, že pes je spokojný tiež. Načo mi je 3 roky psa nemôcť pustiť z vodítka ale biť sa do pŕs že s ním pracujem čisto pozitívne, keď nepozitívne by mohol mať kopu voľnosti oveľa skôr.

No comments:

Post a Comment